Palliatieve zorg

Palliatieve zorg

Op de afdeling Cardiologie staan de patiënten verschillende levensfasen. De ene patiënt wordt opgenomen, behandeld en gaat met leefregels naar huis. Een andere patiënt krijgt te horen dat er geen behandelmogelijkheden meer zijn. Het is al vaak voorgekomen dat patiënten in de laatste fase van hun leven staan en dat wij ze als verpleegkundigen moeten verzorgen.
Werken aan de hand van een comfortbeleid en het aanvragen van zorg bij een hospitaal is geen onbekend terrein bij mij. Het doorlopen van deze workshop heeft verdieping gegeven in mijn kennis en vergroot mijn professionele handelen. Doordat mijn kennis is vergroot, zal dit ook positieve gevolgen hebben op het nemen van verpleegkundig leiding en daarbij mijn verpleegkundige leiderschap. Ik heb een overzicht gemaakt van de aangereikte overzichten en meetinstrumenten, wat ik goed kan gebruiken als naslagwerk of leidraad tijdens mijn handelen.
In de workshop werd verdieping gegeven op de palliatieve lessen van afgelopen schooljaar. Ik merkte dat ik het erg leuk vond om op de basis die ik al heb, door te bouwen. Dit heeft mij nog meet bewust gemaakt van het feit dat ik na het vierde jaar ook de theorie moet blijven opzoeken en daadwerkelijk een leven lang moet leren!

Bewijs

Naam student: Anne Kamerling
Studentennummer: 0951723
Datum workshop: 29-5-2020
Tijdstip: De gehele dag
Plaats: Leerdam
Naam instelling: Finivita
Naam en contactgegevens contactpersoon: Mw den Burger (chantal@finivita.nl)

Beschrijving workshop: De workshop geeft informatie omtrent de zorg, rol en houding van de verpleegkundige in de palliatieve fase van een zorgvrager. Doormiddel van de verkregen theorie en de voorgestelde video’s kan er antwoord worden gegeven op de gestelde vragen en gaat de cursist bewust nadenken over zijn/ haar houding bij een palliatieve patiënt.

Vooraf gestelde gezamenlijke leerdoelen van de workshop: Door het volgen van de E-learning wordt de kennis over palliatieve zorg vergroot.

Mijn vooraf gestelde persoonlijke leerdoelen voor deelname deze workshop: Na het volgen van de e-learning heb ik kennis van palliatieve zorg en weet ik hoe ik kan/ moet handelen in vergelijkbare beschreven situaties.

Mijn leereffect door deelname aan deze workshop/ externe activiteit was (zo mogelijk in relatie tot CanMEDS-rollen, uit Beroepsprofiel verpleegkundige (V&V, 2012)): Ik toon verpleegkundig leiderschap in mijn ontwikkeling als leerling verpleegkundige door het volgen van deze e-learning. Na het volgen van de e-learning heb ik inzicht verkregen in de taken van de verpleegkundige in de zorg voor een palliatieve patiënt. (Competentie 1, 11, 7)
Daarnaast weet ik waar ik systemen, meetinstrumenten en websites kan vinden over palliatieve zorg, die ik heb samengevoegd in een Word document. Ook weet ik welke interventies ik kan uitvoeren en gesprekstechnieken ik kan toepassen. (Competentie 4, 8, 10, 14)

Na het volgen van de workshop ontving ik het certificaat van deelname. Klik op onderstaande knop om deze te bekijken.

 

 

Literatuur

V&V 2020. (2012). Beroepsprofiel verpleegkundige. Geraadpleegd op 27 mei 2020, van http://www.invoorzorg.nl/docs/ivz/informatiecentrum/professionals/23203%20Beroepsprofiel%20verpleegkundige.pdf

Vorige blog
Kinderverpleegkundige
Menu