De workshop ‘In belang van het kind’ heb ik gevolgd om bewust te worden van een doorgroeimogelijkheid als verpleegkundige. Ik weet later nog niet precies wat ik wil doen en het zorgen voor kinderen lijkt mij erg interessant. Hoe gaat dit precies? Waar let je op als verpleegkundige? Hoe betrek je de ouders in de zorg? Op deze vragen en meer heb ik antwoord gekregen tijdens deze workshop. De eindopdracht was om een visie te formuleren over kinderverpleegkundigen in de toekomst, die kunt u hieronder lezen.
Visie
Visie op kinderverpleegkundige: ik denk dat de functie als kinderverpleegkundige de komende jaren hetzelfde zal blijven. Kinderen hebben de zorg, aandacht en oplettendheid van de verpleegkundige nodig en dit zal niet vervangen kunnen worden door iets anders. De intellectualiteit van de ouders zal steeds meer worden, waardoor ik denk dat er in dat opzichte wel iets zal veranderen. De ouders zullen hun kennis en eigen diagnoses met de kinderverpleegkundigen delen, waardoor de kennis van het handelen van de verpleegkundige up-to-date moet zijn. Het zal door de ouders niet geaccepteerd worden dat hun kind wordt behandeld met een ‘misschientje’, de kinderverpleegkundige zal het van alle kanten moeten toelichten om het vertrouwen van de ouders te winnen. De kennis van de verpleegkundige zal in dat perspectief uitgebreid worden, maar ook nieuwe kennis zal geleerd moeten worden. Complexe ziektebeelden en multimorbiditeit zal toenemen, omdat baby’s en kinderen minder snel overlijden dan vroeger, door nog betere technieken. Dit maakt het specialisme Kinderverpleegkundige, nóg specialistischer!
Bewijs
Naam student: Anne Kamerling
Studentennummer: 0951723
Datum workshop: 1-6-2020
Tijdstip: De gehele dag
Plaats: Leerdam
Naam instelling: Hogeschool Rotterdam
Naam en contactgegevens contactpersoon: Dhr van der Geer (a.van.der.geer@hr.nl)
Beschrijving workshop: Het doorlopen van de Sway: ‘Belang van het Kind’ met de uitvoering van de bijbehorende opdrachten. Na afronding deelnemen aan een online begeleidingsmoment om antwoord te krijgen op vragen en de persoonlijke leervraag.
Vooraf gestelde gezamenlijke leerdoelen van de workshop: Aan de hand van praktijkvoorbeelden globaal inzichten verwerven over de specifieke kennis en vaardigheden die gebruikt worden binnen intra- en extramurale zorg voor kind, jeugdige en zijn ouders/verzorgers. In het kader van Leven Lang Leren kan deze workshop richting geven aan mijn carrièreperspectief.
Mijn vooraf gestelde persoonlijke leerdoelen voor deelname deze workshop: Na het volgen van de workshop Kinderverpleegkundige heb ik een beeld van de doorgroeimogelijkheid als kinderverpleegkundige en de taken die hierbij komen.
Mijn leereffect door deelname aan deze workshop/ externe activiteit was (zo mogelijk in relatie tot CanMEDS-rollen, uit Beroepsprofiel verpleegkundige (V&V, 2012)): Zoals ik bij ‘Over mij’ aangeef, weet ik nog niet welke richting ik later op wil als verpleegkundige. Door de doorgroeimogelijkheden te onderzoeken, kan ik een beter beeld vormen en mijn passie ontdekken. Het onderzoeken geeft mij richting om mijn leven lange leren in te vullen; ik weet hierdoor beter of ik wel/ niet hiermee aan de slag wil. Hierdoor toon ik verpleegkundig leiderschap in mijn ontwikkeling als leerling verpleegkundige.
Na het volgen van de workshop heb ik inzicht verkregen in de taken van de kinderverpleegkundige in de zorg voor kind, die ik heb onderzocht doormiddel van de Sway. (Competentie 1, 7)
Daarnaast weet ik waar ik systemen, meetinstrumenten en websites kan vinden over kinderverpleegkundige gerelateerde informatie, die ik kan terugvinden in de Sway, en welke interventies ik kan uitvoeren als kinderverpleegkundige zijnde. (Competentie 8, 10, 11, 14)
Of ik deze richting op wil, weet ik nog steeds niet zeker. Ik sta zeker open naar deze specialisatie, omdat het een uitdagend specialisme is!
Literatuur
V&V 2020. (2012). Beroepsprofiel verpleegkundige. Geraadpleegd op 27 mei 2020, van http://www.invoorzorg.nl/docs/ivz/informatiecentrum/professionals/23203%20Beroepsprofiel%20verpleegkundige.pdf