De Hartbewaking of de Cardio Care Unit (CCU) is een afdeling waar hartpatiënten worden opgenomen, die extra zorg nodig hebben dan op de normale afdeling Cardiologie. Patiënten met een ernstig hartinfarct, een slechte pompfunctie, ernstige angina pectoris of ritmestoornissen worden hier verzorgd. Onderzoeken en risicovolle behandelingen worden hier ook uitgevoerd. Het hartritme, de ademhalingsfrequentie en bloeddruk kan hier makkelijk gemeten en gemonitord worden. (Albert Schweitzer ziekenhuis, 2019)
Deze afdeling is één van de afdelingen waar een cardio-verpleegkundige naar toe kan gaan, om door te leren.
Zoals ik al aangeef bij ‘Over mij’ , is een kenmerk van mij onderzoeken. Door een dag mee te lopen op de Hartbewaking heb ik een voorbeeld gekregen van de doorleer-mogelijkheid als verpleegkundige. Het geeft mij richting om mijn leven lange leren in te vullen; ik weet door het meelopen beter of ik hier wel/ niet mee aan de slag wil gaan.
Daarnaast kan ik de opgedane ervaring en geleerde informatie beter toelichten aan patiënten op de afdeling Cardiologie die voor een onderzoek naar de CCU moeten. Deze activiteit heeft er toe bijgedragen dat mijn handelen als verpleegkundige professioneler is geworden, omdat ik kennis heb over relevante onderwerpen die zich voordoen op de afdeling Cardiologie en beter als aanspreekpunt van de zorgvrager kan fungeren. Hierdoor kan ik meer leiderschap tonen in de verantwoording over het zorgproces van de zorgvrager.
Ik toon door uitvoeren van deze externe activiteit verpleegkundig leiderschap in mijn ontwikkeling als leerling verpleegkundige.
Bewijs
Naam student: Anne Kamerling
Studentennummer: 0951723
Datum externe activiteit: 3-3-2020
Tijdstip: van 9:30 tot 14:00
Plaats: Dordrecht
Naam instelling: Albert Schweitzer ziekenhuis, Dordrecht.
Naam en contactgegevens contactpersoon: Rosanne van Wijngaarden. R.vanwijngaarden@asz.nl
Beschrijving externe activiteit: meelopen op de CCU
Vooraf gestelde gezamenlijke leerdoelen van het externe activiteit:
Deelnemen aan externe deskundigheid bevorderende activiteit. Uitleg krijgen van Cardioversie en dit in de praktijk zien gebeuren.
Mijn vooraf gestelde persoonlijke leerdoelen voor deelname dit externe activiteit:
Kennis krijgen over Cardioversie en dit zien in de praktijk, uitleg over de werkwijze op de CCU, uitleg over voorbereiding van het onderzoek, uitleg over de nazorg van het onderzoek.
Mijn leereffect door deelname aan deze workshop/ externe activiteit was (zo mogelijk in relatie tot CanMEDS-rollen, uit Beroepsprofiel verpleegkundige (2012)):
Een kenmerk van mij is onderzoeken. Door een dag mee te lopen op de Hartbewaking heb ik een voorbeeld gekregen van de doorleer-mogelijkheid als verpleegkundige. Daarnaast kan ik de opgedane ervaring en geleerde informatie beter toelichten aan patiënten op de afdeling Cardiologie die voor een onderzoek naar de CCU moeten. Deze activiteit heeft er toe bijgedragen dat mijn handelen en leiderschap als verpleegkundige professioneler is geworden (competentie 11), omdat ik kennis heb over relevante onderwerpen die zich voordoen op de afdeling Cardiologie en beter als aanspreekpunt van de zorgvrager kan fungeren. Dit laatste wordt benoemd in competentie 4 en valt onder de rol: communicator.
Literatuur
V&V 2020. (2012). Beroepsprofiel verpleegkundige. Geraadpleegd op 27 mei 2020, van http://www.invoorzorg.nl/docs/ivz/informatiecentrum/professionals/23203%20Beroepsprofiel%20verpleegkundige.pdf